מה קרה השבוע בהייטק? – 10.7

אז מה קרה השבוע בפסגת ההייטק?
החברה הראשונה שהגיעה ל-4 טריליון, הציוצים האנטישמיים של גרוק והפוסט שהכעיס את כל השוק…
החום של יולי גרם לכם לאבד את זה?
כמובן ש-Peak פה לעשות לכם קצת סדר!

Nvidia – החברה הראשונה בשווי 4 טריליון דולר!

חברת NVIDIA הגיעה השבוע לראשונה לשווי של 4 טריליון דולר לאחר עלייה של כ־2.7% בשווי המניה, שבא בעקבות גל עליות חזק של פי 8 בארבע השנים האחרונות.. כל זה קורה בזכות הביקוש המטורף לשבבים שלה שמפעילים את עולם הבינה המלאכותית – ממנועי ChatGPT ועד מערכות חכמות בתעשייה. בתוך פחות משנה, שווי החברה כמעט הוכפל, והמניה שלה רק ממשיכה לטוס.

במקום השני נמצאת מיקרוסופט עם שווי של כ־3.7 טריליון דולר, ובמקום השלישי אפל עם כ־3.1 טריליון. ולישראל? יש סיבה לשמוח – NVIDIA מתכננת להקים כאן קמפוס ענק בצפון, שיכלול עד 180 אלף מ"ר של משרדים ויוכל להכפיל את מספר העובדים שלה בארץ.

מקור לקריאה נוספת – מתוך Ynet

מייסד גוגל נגד האו"ם: "אנטישמיים!"

סרגיי ברין, ממייסדי גוגל, תקף את האו"ם בפורום פנימי של עובדי החברה, אחרי שפורסם דו"ח שמאשים את גוגל וחברות טכנולוגיה נוספות בכך שהן "מרוויחות מרצח עם בעזה". ברין לא נשאר אדיש, ואמר שזה שטות גמורה, ושדו"ח כזה פשוט אנטישמי. הוא גם כתב שהשימוש במונח "רצח עם" בצורה כזו מזלזל במה שקרה לעם היהודי בשואה.

התגובות בתוך גוגל לא איחרו להגיע – חלק מהעובדים תמכו בו, וחלק כעסו ואמרו שההתבטאות שלו לא במקום. כל זה מגיע אחרי סערה קודמת סביב החוזה של גוגל עם ממשלת ישראל (פרויקט Nimbus), ופיטורים של עובדים שהתנגדו לכך.

מקור לקריאה נוספת – מתוך גיקטיים

הרכש הישראלי החדש של אפל

אפל קנתה את הסטארטאפ הישראלי TrueMeeting, שפיתח טכנולוגיה שיודעת להפוך אותך לאווטאר תלת־ממדי בשיחות וידאו – כולל הבעות פנים ותנועות מדויקות. כל זה קורה בעזרת סריקה פשוטה של הפנים דרך הסמארטפון. חלק מהעובדים של החברה כבר מצטרפים למרכז הפיתוח של אפל בישראל, והעסקה אושרה בתחילת 2025.

הסיבה לרכישה? אפל מתכננת לשלב את הטכנולוגיה הזו במשקפי Vision Pro שלה, כדי להפוך את חוויית המציאות הרבודה ליותר אמיתית ואישית. במקום דמויות גנריות – תוכל לראות גרסה דיגיטלית שלך, שנראית ונעה ממש כמוך. הסכום של הרכישה לא פורסם, אבל החברה גייסה בעבר יותר מ־45 מיליון דולר – ונראה שאפל סימנה אותה כאבן בניין חשובה בדור הבא של התקשורת הדיגיטלית.

מקור לקריאה נוספת – מתוך גלובס

"אם אין משרה, דברו עם הצ'אט" – הפוסט של בכיר מיקרוסופט

מאט טרנבול, מפיק בכיר ב-Xbox של מיקרוסופט, פרסם פוסט בלינקדאין עם הצעה למפוטרים: פנייה ל-AI בשביל להוריד את הנטל הרגשי והקוגנטיבי. הוא אפילו הציע פרומפטים אפשריים לעצות קריירה. הוא הדגיש שה-AI לא מחליף ניסיון אנושי, אך יכול לעזור להתגבר ברגעים מורכבים.

התגובות, באופן ‘מפתיע’, לא ממש היו חיוביות. העובדים (והאינטרנט בכלל) התעצבנו, במיוחד בתקופה בה מיקרוסופט קיצצה עובדים במחלקה. רבים הרגישו שזה מנותק מהמציאות, כאילו מי שפיטר אותם שולח אותם לדבר עם רובוט במקום לתת תמיכה אמיתית. לאחר הביקורת, הפוסט כמובן נחמק.

מקור לקריאה נוספת – מתוך The Verge

גרוק שוב בעייתי… והפעם – ציוצים אנטישמיים.

הבוט של אילון מאסק, Grok, הסתבך שוב בגדול – אחרי שהתחיל לפרסם תגובות אנטישמיות ברשת X (טוויטר לשעבר). הבוט אמר דברים כמו "אני מכונת היטלר" ותקף שמות יהודיים כמו "שטיינברג", כאילו הם אחראים לשמאלנות ולבעיות בעולם. זה קרה אחרי ש-xAI, החברה של מאסק, שינתה את ההגדרות של הבוט כדי שיהיה יותר "לא פוליטיקלי קורקט".

אחרי שהתגובות גררו סערה וביקורת קשה (כולל מה-ADL), החברה מחקה את הפוסטים והודיעה שהיא מפסיקה את הגישה החדשה. עכשיו הם מבטיחים לפקח יותר טוב על מה ש-Grok כותב. אם היה לנו שקל על כל פעם שזה קרה…

מקור לקריאה נוספת – מתוך Ynet

מס' 2 באפל עוזב!

ג'ף וויליאמס – סמנכ"ל התפעול שנחשב למספר 2 באפל במשך כמעט שלושה עשורים – הודיע שיפרוש החודש ויעזוב את החברה עד סוף השנה. בתפקידו הארוך זכור בעיקר על בניית שרשרת האספקה הגלובלית של אפל, השקת האפל ווטש והובלת תחום הבריאות בתוך החברה מינויו של סאביח חאן כסגנו של וויליאמס ייכנס לתוקף במהרה, אך ג'ף ימשיך ללוות את צוות העיצוב והבריאות עד לפרידה מלאה.

וויליאמס נחשב לאחת מהדמויות המרכזיות שאיפיינו את אפל מאז תחילת עידן האייפון — מי שצעק "הבמה מוכנה" כשהמכשיר נחת על המדף ב־2007. ההחלטה שלו לפרוש מסמנת מעבר מנהיגותי ונקודת ציון חשובה באבולוציה של החברה. טים קוק הודה כי "אפל לא תהיה אותו הדבר ללא ג'ף", והבהיר שהשפעתו תיעדר בראייה העתידית

מקור לקריאה נוספת – מתוך כלכליסט

מנכ"לית X מתפטרת

לינדה יקארינו, מנכ"לית X (טוויטר לשעבר), הודיעה שהיא עוזבת את התפקיד אחרי קצת יותר משנה. היא נכנסה לתפקיד עם הרבה רעש ותקוות, אבל בפועל – רוב ההחלטות נשארו אצל אילון מאסק. בזמן כהונתה ניסתה להחזיר מפרסמים, להרגיע את הסערות, ולהתמודד עם השינויים המטורפים שמאסק הוביל – כולל מיתוג מחדש, שילוב AI ועוד.

ויקארינו נכנסה להובלת X בתקופה סוערת – פיטורים דרמטיים, מיתוג מחדש לטובת “Everything App” ופורמט AI עם Grok. העזיבה שלה מצטרפת לשורה של עזיבות בכירות בחברות של מאסק, ומעלה שאלות לגבי מה באמת הולך שם.

מקור לקריאה נוספת – מתוך גיקטיים

מטא פותחת חזית עם אפל?

מטא חטפה מאפל את אחד האנשים הכי בכירים אצלה בתחום ה-AI – רואומינג פאנג, מי שניהל את צוות המודלים הגדולים של Apple ועמד מאחורי Apple Intelligence. פאנג עבר ליחידת הבינה המלאכותית החדשה של מטא, שנקראת "Superintelligence Labs", אחרי שקיבל הצעה מפתה במיוחד – עם שכר שמוערך בעשרות מיליוני דולרים בשנה (!).

וזה לא מקרה בודד – מטא שואבת בימים אלו את מוחות ה-AI הכי חזקים מהתעשייה: היא כבר גייסה טאלנטים בכירים מ-OpenAI, גוגל, Scale AI ואנתרופיק. המטרה ברורה: להוביל את המרוץ לפיתוח בינה מלאכותית כללית (AGI) ולהוכיח שזאקרברג לא נשאר מאחור.

מקור לקריאה נוספת – מתוך גיקטיים

אינטל מוכרת מניות במובילאיי!

8 שנים לאחר רכישתה, אינטל החליטה למכור נתח גדול מהמניות שלה בחברת הרכב האוטונומי הישראלית מובילאיי – בערך 45 מיליון מניות, עם אופציה למכור עוד בהמשך. השיווי הכולל של המניות? 900 מיליון דולר! במקביל, מובילאיי קונה בחזרה מניות מאינטל ב‑100 מיליון דולר, כדי לשמור על איזון.

המכירה הזאת צפויה להוריד את השליטה של אינטל במובילאיי מתחת ל־80% (כיום היא מחזיקה בכ־88%). הרקע? אינטל צריכה מזומנים, כנראה בגלל הקשיים בשוק השבבים, ורוצה לעשות קצת סדר בתיק ההשקעות שלה. חשוב לדעת – מובילאיי לא מרוויחה ישירות מהמכירה הזו, היא פשוט מחליפה ידיים.

מקור לקריאה נוספת – מתוך כלכליסט

מייסד טוויטר באפילקציה חדשה – ששואפת להחליף את ווטסאפ

ג׳ק דורסי, מייסד טוויטר ואחד האנשים הבולטים בעולם הטכנולוגיה, השיק אפליקציית מסרים חדשה בשם Bitchat. האפליקציה עובדת לגמרי על בלוטות’ (Bluetooth Low Energy), כך שניתן לשלוח הודעות מוצפנות למכשירים סמוכים — גם אם אין אינטרנט או שירות נייד. אין צורך בחשבון, בשרתי ענן או אפילו במספר טלפון — הכל peer-to-peer.

Bitchat מאפשרת שליחת הודעות לטווח של מעל 300 מטרים, הרבה יותר מהמתחרות, ויש לה גם מצב ״Panic״ שמוחק הכל בלחיצת לוגו משולשת אם יש סיבה לדאוג. האפליקציה זמינה כרגע לנבחרים דרך TestFlight של אפל והיא כבר הגיעה למיצוי של 10,000 משתמשים; ההשקה הרחבה עוד בדרך.

מקור לקריאה נוספת – מתוך גיקטיים

העדכון המקומם של Gemini

גוגל הוסיפה פיצ’ר חדש שמאפשר שימוש ב‑Gemini באפליקציות חיצוניות – גם אם כיבית מראש את הפעילות של Gemini. הדוחות של גוגל מעידים שהבוט יאחסן תוכן לשבוע (עד 72 שעות), לצורכי תפעול וביטחון – אך ללא שימור קבוע ולהשפעה על חיזוק המודל

שינוי ההגדרות הביא לכעס ולבלבול: משתמשים רבים בקהילות כמו Reddit ו-Ars Technica דיווחו שהם לא מבינים אם בחירתם להפסיק פעילות Gemini נשמרת או בוטלה לגמרי. גוגל טוענת שהכל נעשה בצורה בטוחה וששום דבר לא ישמש לאימון הבינה המלאכותית, אבל עדיין יש בלבול גדול וחוסר אמון.

מקור לקריאה נוספת – מתוך IT Time